Coraz częściej się słyszy w mediach lub środowisku lokalnym, że dzieci i młodzież doświadczają różnego rodzaju problemów emocjonalnych. Współczesny świat wywiera presję nie tylko na dorosłych, ale i na dzieci oraz młodzież. Dzieci i młodzież tak samo jak dorośli funkcjonują i rozwijają się w relacji z otaczającym światem. Reakcje otoczenia na dziecko nie tylko kształtują jego zachowanie, ale też testują umiejętności radzenia sobie z różnymi trudnościami. Niestety część dzieci i młodzieży nie zdaje tych testów, gdyż presja otoczenia jest zbyt silna i wymagająca. Efektem tego jest osamotnienie dziecka w swoim środowisku lub jego agresja, wobec tego środowiska, które je nie akceptuje. Dlatego tak bardzo istotne jest, aby rodzic odpowiednio wcześnie dostrzegł problemy emocjonalne swego dziecka i zaczął reagować. Czasem wystarczy dobre oddziaływanie wychowawcze rodziców, aby dziecko mogło odnaleźć się w swoim środowisku. Czasem jednak problemy emocjonalne dziecka przewyższają możliwości wychowawcze rodziców. Wówczas ważne jest, aby rodzice byli na tyle otwarci i skorzystali ze specjalistycznego wsparcia. Natomiast jeśli tego nie zrobią, to ich bezradność tylko może pogłębić problem. Specjalistycznym wsparciem dla dzieci i młodzieży zajmują się głównie poradnie psychologiczno–pedagogiczne.
Warsztaty psychologiczne dla dzieci i młodzieży pn. „Ja tez potrafię”
SP ZOZ „Miejski Ośrodek Profilaktyki, Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Wieruszowie” od wielu lat organizuje warsztaty dla dzieci i młodzieży, które mogą odgrywać role uzupełniającą do w/w specjalistycznego wsparcia lub po prostu są dla dzieci i młodzieży, które zaczynają mieć trudności emocjonalne, jednak jeszcze nie wymagają specjalistycznego wsparcia. Wiodącym celem warsztatów o nazwie „Ja też potrafię” jest wzmocnienie psychologiczne dzieci w wieku od 4 do 16 lat w kontekście efektywnego radzenia sobie w środowisku rówieśników, wzmocnienia własnej wartości i wzbogacenia poczucia odpowiedzialności. Mają charakter psychologiczno-pedagogiczny, dlatego prowadzone są przez psychologa i pedagoga.
Zajęcia zbudowane są w formie pracy z grupą, jak również zawierają elementy pracy indywidualnej. Warsztaty opracowane są w oparciu o harmonogram zajęć. W każdym tygodniu omawiamy z dziećmi inny temat z zakresu psychologii bądź kontynuujemy wątki wymagające szerszego rozwinięcia. Zajęcia dla dzieci przygotowywane są w taki sposób, aby poznały część teoretyczną danej problematyki, a następnie w sposób praktyczny mogły przećwiczyć zdobytą wiedzę. Metody pracy używane na zajęciach to: miniwykład, psychodrama, ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe, TZA (treningu zastępowania agresji), metoda twórczego myślenia, pantomina, gry dydaktyczne i inne.
Odbywają się również indywidulanie konsultacje dla dzieci, które przejawiają trudności w przystosowaniu się do grupy, bądź wykazują jakiekolwiek inne problemy, które pojawiały się w czasie prowadzenia zajęć, bądź które zgłaszali rodzice. Konsultacje takie odbywają się również dla rodziców zaniepokojonych zachowaniem swoich dzieci.
Każdego roku prowadzimy konsultacje o charakterze ewaluacyjnym oceniając efekty w umiejętnościach uczestników warsztatów. Wobec tego poniżej przedstawimy w jakim obszarze zachowań dziecka prowadzimy oddziaływanie psychologiczno-pedagogiczne podczas warsztatów.
Zachowania i postawy niepożądane
Progres zachowań w wyniku oddziaływania warsztatów
Zajęcia przede wszystkim mają charakter grupowy, jednak każdy z uczestników traktowany jest indywidualnie, tak aby czuł swoją wyjątkowość w grupie ludzi mu życzliwych. Poniżej przedstawiamy jeden z rocznych harmonogramów, aby bardziej szczegółowo przedstawić zakres tematyczny warsztatów.
Oczywiście każdego roku opracowywany jest inny harmonogram z uwzględnieniem kontynuacji omawianej problematyki lub wprowadzane są kolejne tematy potrzebne uczestnikom.
Przewidziane są również dodatkowe atrakcje, takie jak świętowanie Dnia Dziecka, całodniowa wycieczka krajoznawcza oraz Wigilia.
Warsztaty psychologiczne dla dzieci i młodzieży pn. „Ja też potrafię” finansowane są przez Gminę Wieruszów w ramach realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, dlatego adresowane są tylko do mieszkańców gminy. Jednak Ośrodek może realizować podobny program również w innych gminach, dlatego zachęcamy do współpracy samorządy gmin powiatu wieruszowskiego.
Podsumowanie
Wieloletnie doświadczenie realizacji warsztatów pokazuje, że te zajęcia spełniają swoją rolę i nie chodzi tu o to, że dzieci są wyedukowane z zakresu psychologii, lecz dużym sukcesem w pracy z nimi jest to, że udało nam się zyskać ich chociaż częściowe zaufanie. Budujemy w nich świadomość, że nie są same. Co tydzień mogą przyjść na świetlicę, jak zawsze na początku każdych zajęć mogą podzielić się tym co zdarzyło się u nich w tygodniu podczas tzw. „rundek”, w ten sposób tworzy się wieź. Rozmawiamy o rzeczach wesołych, ale także o problemach i wspólnie staramy się znaleźć ich rozwiązanie. Najwspanialsze w tej pracy jest to, że podczas właśnie takich rundek możemy przysłuchiwać się jak dzieci nawzajem starają się sobie pomóc. Wymyślają co można zrobić w danej sytuacji i najbardziej satysfakcjonujące dla nas jest to, że ich pomysły obecnie zaczynają odbiegać od tego co powiedziałyby na początku realizacji warsztatów. Nie mówimy tu o jakimś przełomie. To są małe kroki, dzięki którym możemy pomóc tym dzieciom lepiej dopasować się do środowiska, poświęcamy czas ich problemom, ponieważ w domu często nie ma na to czasu, uczymy, jak dopasować się do środowiska i uświadamiamy, że są wartościowymi ludźmi.
Copyright © 2014-2024 MOPTUiW w Wieruszowie | Wdrożenie R.Kowalczyk